9.C.1
Determine the effects of past and present French, French Canadian, First Nations and Métis cultures and events on contemporary and future Canadian society. [L] [V] [R] [W]

RP

Indicators for this outcome
(a)

Investigates cultural influences of past French, French Canadian, First Nations, and Métis influences in contemporary society, e.g.,

  • clothing and regalia adornment;
  • homes;
  • career;
  • storytelling;
  • decision making;
  • gatherings, events, and associations;
  • celebrations;
  • food procurement and preparation;
  • politeness or greetings;
  • modes of sharing.
(b)

Projects past and present cultural influences on future societal innovations (e.g., sustainable development of resources, the green movement, schools and schooling, work and workplaces).

(c)

Examines the effects of story telling in past societies on present-day narrations and cinema.

(d)

Compares and contrasts the present-day storytelling modes (e.g., oral, films, media, books, email, blogs, podcasts, websites, the Internet, photo stories, or digital storytelling) to oral storytelling traditions of earlier societies.

(e)

Participates in storytelling activities that are influenced by past cultures (e.g., storytelling events and games).

(f)

Designs inventions for future homes and schools that may be influenced by past and present cultures.

(g)

Anticipates future schools based on present-day cultures, events, and innovations.

(h)

Retells a simple Canadian legend in three to four sentences (e.g., Je vais raconter l'histoire d'Édouard Beaupré, un géant canadien. Édouard est né à Willow Bunch, en Saskatchewan en 1881. À l'âge de 18 ans il a atteint une grandeur de 2.45 mètres et il a soulevé un cheval.).

(i)

Explains the effects on Canadian society of past historical events by choosing cause and effect phrases such as:

  • The Grand Diaspora/La grande diaspora (dispersion) of French people from Nova Scotia to the United States in the 1755's:

    Les Cajuns habitent en Louisiane. Ils sont les descendants des premiers colons en Acadie (la Nouvelle Écosse). Ils ont déménagé aux États-Unis en 1755. Le déménagement des Acadiens a été forcé par le gouvernement de la Grande Bretagne. Effet : Il y a un lien entre les Cajuns des États-Unis et les Acadiens du Canada à cause de : la grande diaspora, la guerre mondiale, ou la pauvreté?

  • The Battle of the Plains of Abraham in 1759:

    La guerre entre la France et la Grande Bretagne a commencé en 1756. En 1759, le général Wolfe a gagné contre le général Montcalm sur les Plaines d'Abraham. L'entente entre les deux nations après la guerre a permis aux Français de conserver leur langue. Cela explique un peu pourquoi on parle anglais et français au Canada. Effet : On parle l'anglais et le français au Canada à cause de : l'entente après la bataille des Plaines d'Abraham; les bibliothèques anglais-français; ou la mort de Montcalm?

  • The Métis Resistance of 1885:

    En 1885, le peuple Métis au Manitoba ont eu peur parce que le gouvernement a décidé de prendre leurs terres. Ils ont demandé à Louis Riel de les aider. Riel a monté une guerre de résistance avec les Métis contre le gouvernement canadien. À cause de cela, on a crée la province du Manitoba. Effet : La province de Manitoba a été créée à cause des efforts de : Louis Riel; Sir John A. Macdonald; ou le chef Sitting Bull?

Loading...