(a)
|
Investigates cultural influences of past French, French Canadian, First Nations, and Métis influences in contemporary society, e.g.,
- clothing and regalia adornment;
- homes;
- career;
- storytelling;
- decision making;
- gatherings, events, and associations;
- celebrations;
- food procurement and preparation;
- politeness or greetings;
- modes of sharing.
|
(b)
|
Projects past and present cultural influences on future societal innovations (e.g., sustainable development of resources, the green movement, schools and schooling, work and workplaces). |
(c)
|
Examines the effects of story telling in past societies on present-day narrations and cinema. |
(d)
|
Compares and contrasts the present-day storytelling modes (e.g., oral, films, media, books, email, blogs, podcasts, websites, the Internet, photo stories, or digital storytelling) to oral storytelling traditions of earlier societies. |
(e)
|
Participates in storytelling activities that are influenced by past cultures (e.g., storytelling events and games). |
(f)
|
Designs inventions for future homes and schools that may be influenced by past and present cultures. |
(g)
|
Anticipates future schools based on present-day cultures, events, and innovations. |
(h)
|
Retells a simple Canadian legend in three to four sentences (e.g., Je vais raconter l'histoire d'Édouard Beaupré, un géant canadien. Édouard est né à Willow Bunch, en Saskatchewan en 1881. À l'âge de 18 ans il a atteint une grandeur de 2.45 mètres et il a soulevé un cheval.). |
(i)
|
Explains the effects on Canadian society of past historical events by choosing cause and effect phrases such as:
-
The Grand Diaspora/La grande diaspora (dispersion) of French people from Nova Scotia to the United States in the 1755's:
Les Cajuns habitent en Louisiane. Ils sont les descendants des premiers colons en Acadie (la Nouvelle Écosse). Ils ont déménagé aux États-Unis en 1755. Le déménagement des Acadiens a été forcé par le gouvernement de la Grande Bretagne. Effet : Il y a un lien entre les Cajuns des États-Unis et les Acadiens du Canada à cause de : la grande diaspora, la guerre mondiale, ou la pauvreté?
-
The Battle of the Plains of Abraham in 1759:
La guerre entre la France et la Grande Bretagne a commencé en 1756. En 1759, le général Wolfe a gagné contre le général Montcalm sur les Plaines d'Abraham. L'entente entre les deux nations après la guerre a permis aux Français de conserver leur langue. Cela explique un peu pourquoi on parle anglais et français au Canada. Effet : On parle l'anglais et le français au Canada à cause de : l'entente après la bataille des Plaines d'Abraham; les bibliothèques anglais-français; ou la mort de Montcalm?
-
The Métis Resistance of 1885:
En 1885, le peuple Métis au Manitoba ont eu peur parce que le gouvernement a décidé de prendre leurs terres. Ils ont demandé à Louis Riel de les aider. Riel a monté une guerre de résistance avec les Métis contre le gouvernement canadien. À cause de cela, on a crée la province du Manitoba. Effet : La province de Manitoba a été créée à cause des efforts de : Louis Riel; Sir John A. Macdonald; ou le chef Sitting Bull?
|